4 juni 2018

Beeldonderzoeker René Kok van het NIOD werd geinterviewd door zowel Kennislink als omroep MAX over de NSB propagandafilms die sinds vorige week voor iedereen online te bekijken zijn. De propagandafilms zijn in het bezit van het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid.

NSB-idealen - zoals patriottisme, discipline en samenhorigheid - vormen belangrijke ingrediënten in de films, die door velen worden bestempeld tot ‘fout erfgoed’. Moeten we dit soort films wel openbaar maken?, was één van de vragen aan René Kok, specialist op het gebied van film en fotografie bij het NIOD. In Kennislink zegt hij daarover: “De films geven vooral een tijdsbeeld en zijn een beetje knullig gemaakt. Door ze te bekijken word je niet spontaan extreemrechts of antisemitisch. Antisemitisme komt slechts zijdelings aan de orde in de films.”

Volgens Kennislink keken de NSB en zijn Filmdienst vooral naar de nazi’s voor hun propagandastrategieën. Maar de zeer antisemitische film De eeuwige Jood bleek bijvoorbeeld hier in Nederland niet te werken. René Kok: “Zelfs NSB’ers vonden dit te erg. Duitse soldaten noemden het zelfs ‘propagandascheisse’. Propaganda werkt alleen als je het onopvallend brengt en combineert met iets leuks, zoals een populaire film.” Lees verder.

Klik hier om het radio interview van René Kok bij MAX Nieuwsweekend terug te luisteren.