Voorbeeld activiteit: Spreek en laat je horen!

Voorbeeld activiteit: Spreek en laat je horen!

Wat: Spreek, laat je horen!/ ZoomMAVO Bergen op Zoom.
Waar: ZoomMAVO Bergen op Zoom, in de aula en diverse lokalen.
Wanneer: 26 januari 2012.
Tijd: 10.00-15.30 uur.
Door wie: ZoomMAVO.
Voor wie: derde- en vierdeklassers van ZoomMAVO.
Sprekers: journalisten, overlevenden/getuigen van de Holocaust en andere genociden, deskundigen op het gebied van de Holocaust en andere genociden, en medewerkers van de Anne Frank Stichting, Nationaal Monument Kamp Vught en Herinneringscentrum Kamp Westerbork.
Doel: Door Spreek en laat je horen! vergaren leerlingen kennis over de Holocaust en andere genociden.

Eerste gedeelte:

De dag wordt plenair geopend door de rector, waarna de hoofdredacteur van de regionale krant twee ooggetuigen interviewt. Ze hebben het over hun ervaringen, maar ook over het belang van deze dag.

Tweede gedeelte:

De leerlingen worden verdeeld in kleinere groepen  en volgen twee workshops van een uur. Tijdens deze bijeenkomsten krijgen de scholieren van diverse deskundigen informatie over de genocide in Rwanda of de Armeense genocide, doen ze opdrachten samen met medewerkers van NM Kamp Vught, de Anne Frank Stichting en Herinneringscentrum Westerbork of gaan ze in gesprek met ooggetuigen.

Pauze:

Iedereen kan informeel even bijpraten over de dag. Leerlingen kunnen in de pauze ook de namen van plaatselijke slachtoffers op een bordje schrijven. De bordjes zijn in april 2012 meegenomen door jongeren van de stichting Denk en Herdenk. Tijdens de March of The Living zijn deze in Birkenau geplaatst tussen duizenden andere herdenkingsbordjes.

Derde gedeelte:

De jongeren zijn weer verdeeld over kleinere groepen  en volgen twee workshops van een uur.

Vierde gedeelte:

De dag wordt gezamenlijk afgesloten met livemuziek en het voordragen van gedichten.

Reacties van leerlingen:

  • ‘ik had er al veel over geleerd, maar nu hoor je pas hoe het echt was’
  • ‘bijzonder om te horen hoe de poppenkast van de Duitsers werkte’ (over de les van Kamp Westerbork)
  • ‘dat verhaal van die mevrouw, dat terwijl ze zo jong was nog zoveel eraan over gehouden heeft, dat vond ik bijzonder’
  • ‘als je dan de verhalen over Joegoslavië en Rwanda hoort, dan zie je dat het niet ophoudt als we er niets aan doen’
  • ‘een bijzondere dag. Door die zakdoek kwam het wel erg dichtbij’ (over de workshop van NM Kamp Vught)